Kalaulah emak masih ada…

Adakah anda tahu makna gambar di atas? Ye, gambar seorg baby yg dlm keadaan terlangkup… Mungkin menangis! Knp menangis? Mengapa perlu menangis?

We all need help sometimes. We need help to repair the damage of the pain and suffering of life’s insults, defeats, or inequities. We need assistance when we are less advantaged by genetic inheritance, illness, accident or other causes. We need someone to know and to remind us that it isn’t necessarily our fault, we didn’t deserve it (or maybe we did!) and we need someone to reach down or across to us, from time to time, and help us get up when we are down.

Ye, manusia memerlukan rasa utk sedih. Apabila sedih maka keluarlah air mata… Utk seorg lelaki air mata itu mungkin sukar utk digugurkan. Namun, utk seorg wanita air mata itulah pengungkap bicara…..

Aku? Aku seorg yg sukar utk menitiskan air mata. Aku tak suka utk menangis sbb menangis itu bagi aku adalah satu kekalahan… Mungkin aku anak sulung jadi aku tak bisa menangis & lebih utk fokus sesuatu.

Tapi, kekadang gugur juga air mata aku KERNA aku adalah wanita yg punya hati yg terlalu kecil & sukar utk dimengertikan. Aku juga seorg yg terlalu sukar utk menyatakan apakah maksud dlm hatiku… DAN, aku terlalu sedih apabila emak telah tiada! ALLAH shj yg tahu segalanya apa yg ada dlm hati aku…

Harini, PMR keluar & alhamdulilah…. adikku berjaya mendpt 6A 2B. Errm, masa trial pun result yg sama. B. Melayu & English adikku dpt B. Takpelah, Kalau lah emak masih ada sure emak akan kata “Takpelah, Fauzan kan lmbt ckp mmg dari kecik dia tak pandai buat karangan…” takpun, emak akan cakap “Takpelah, itupun dah syukur……. bukan Fauzan tak pandai dah dpt mcm tu nak buat mcm mana”.

Kalaulah emak masih ada………………………………….. Pasti emak gembira di saat ini & dah call aku tanye balik ke tak minggu ni. Nak bawa Fauzan makan apa? Nak bagi Fauzan hadiah apa? KakLong belilah apa2 kat KL tu bagi kat Fauzan ye…. Hhhhmmmm, kalau emak masih ada…..

 

 

Bersabarlah duhai hati… Tuhan bisa mengetahui