Jiwa yg Sepi

Jiwa yg Sepi

Sepinya diri

Terkulai dek jiwa merintih

Pd hati yg ranap…

Sepinya diri

Dek merayu

Pd rembulan

Dipulangkan semula

Rindu yg telah hilang…..

Hmmm, saje nak berpuitis sebentar… Dah beberapa hari menghilangkan diri sekejap. Dah lama tak balik kg since arwah emak meninggal dunia tempoh hari. Pertama kali pulang & masuk dlm umah… Pandang ke sofa yg arwah emak selalu duduk menunggu, dah tiada empunya diri… Pandang ke dlm bilik arwah emak selalu berbaringan, empunya diri juga tiada.

Agak terasa lain juga kan! Tp nak buat mcm mana, redha & tawakal demi hari mendatang. Alhamdulilah, masa kenduri malam ke 44 ramai yg datang. Aku bersyukur kpd Allah sbb semenjak arwah emak pergi rezki kami sekeluarga mencurah2. Plan asal aku ingat aku jer yg nak masak sebab cuma anggaran dlm 50org shj so taklah sesusah mana pun. Lagipun, aku dah biasa memasak sejak arwah emak ada dulu. Bila kenduri arwah emak yg masak so kiranya akulah pengganti emak kot!🙂

Tapi, biasalah adik aku si Cika nak rasa air tangan MakLang jugak. Emm, takpelah…. Aku pin rindu gak nak makan masakan arwah emak. Sbb MakLang masak saling tak tumpah mcm arwah emak. Hmm, masa peknen dulu aku byk nak mkn apa yg mak masak. Cekodok pisang yg bersepah jual tepi jalan pon aku taknak! Nak yg mak buat jugak!!!! Mak gorengkan utk aku. Mak mertua & adik ipar aku gelak aje sbb aku siap bawa bekal makan kat umah mak mertua aku.

Aku nak makan nasi sambal yg emak masak…. Arwah pon masakkan juga utk aku. Aku balik kg pi terus ke dapur tgk bwh tudung saji dah ada satu mangkuk besar. Aku terus makan tak toleh kiri kanan lagi. Sudahnye mak aku tanye dah makan belum sbb emak konon nak bg kat aku. Aku ckp jer yg aku dah habiskan… MAk aku geleng aje kepala…

Akan datang??????????? Dah takde lagi… Kalau kepingin nak makan, aku buat sendiri aje. Takpelah hati, sabar ajelah. Allah nak uji sebenarnye…

Aku balik umah mlm tu tgk keliling umah & dlm umah bersih. Sure ayah yg kemas & sapu… Yelah dah takde benda nak buat. Kesian kat ayah… Nak buat mcm mana. Tunggu ajelah umah aku siap insyaAllah aku akan bawa ayah itupun kalau ayah nak tinggal dgn aku. Nanti ayah ckp kucing takde org bagi makanlah! Ayam takde org jagalah! Macam2…

Seronok tgk pic nie…

Tgklah pic kat atas tu. Masa aku kecik2 dulu aku selalu berangan. Arwah emak selalu ckp aku kuat berangan tapi arwah emak layan juga apa yg aku angankan…

1) Aku nak beli umah besar & cantek nak bawa emak tinggal. Dlm umah tu ada tangga berbelit-belit, cat kaler hijau. —> insyaAllah 2012 akan siap. Taklah besar sgt & takde pon tangga belit2. Hajat nak bawa emak hanya tinggal angan2 aku sampai mati.

2) Aku nak jadi pakar motivasi mcm Dr Mashitah —> Mmg impian ni hampir menjadi kenyataan satu tika dulu. Tapi, aku taknak sbb bila pikir baik & buruknya, byk yg buruk. Sbb kita berckp adalah satu ibadah. Arwah emak cuma ckp yg aku tak berani sahut cabaran. Tak apalah…

Byk lagi sebenarnya… tak payahlah aku story satu satu. Buat segan aje…. Kpd kwn2 yg masih punya ibu / emak / mama / amma / mother / umi & sewaktu dgnnya, sayangilah mereka sementara ada. Kalau tiada mereka tiadalah kita di dunia ini. Kita juga takkan menjadi berada sprt yg kita ada sekarang.

Semoga arwah emak tenang di alam Barzakh…….. Amin…..