Sekali Air Bah!

Sekali Air Bah… Parit Pun Berubah… 😉

Waduh!!! Apakah falsafah itu ya???? 😕 Aku juz nak story pasal banjir aje kalini. Sprt yg kamu semua tahu, minggu lepas yg tak sudah lagi telah keluar news psl banjir yg telah melanda seluruh negeri di Malaysia kini. Melaka aka negeriku aka kampungku turut terkena tempias dari Segamat (Johor).

Diikutkannya, kampung halaman aku kat Sg Rambai iaitu di daerah Jasin. Kalau tengok peta Malaysia Sg Rambai adalah kawasan yg paling hujung dlm negeri Melaka yg mana sebelahnya adalah Muar (Johor).

Ha, tgk peta kat atas! Sg Rambai adalah sempadan di antara Melaka & Johor gitew🙄

 

Kalau korg ikut highway Lebuh MAJ, korg akan tempuh dulu Merlimau & last sekali Sg Rambai. Yg speselnye kat tmpt aku ni ada beca besar tau! Besar giler… dulu masa aku kecik2 kampung aku ni lom ada pembangunan lagi. Nak dengar kes2 curik terutamanya mmg takderlah! Bayangkan aku & the geng (lelaki lor) bole sama2 terjun dlm parit kat sawah tu ha!!!!😛 Tapi, idakler bogel bebangat kan!!!!! Amacam??? Berani nak maen air dgn aku? Hehehe

Berbalik pd story wal aku yg mana aku juz nak sharing psl banjir yg telah melanda umah aku. Alhamdulilah, banjir kalini takdelah sampai mengorbankan nyawa2 haiwan belaan & kesayangan ayah aku😆 Air juz floating hampir seminggu jugaklah kat keliling umah. Aku belek reban ayam kat belakang umah aku mcm pelik & keliru. Sbb reban tu ayah aku dah renovate jadi umah atas pulak dah😀 Bilamasa ayah aku buat pon aku tak tau beb! Agaknya, ayah aku taknak peristiwa sekitar thn 2006 / 2007 (aku dah tak ingat) berulang kembali…

Yelah beb!!!! Ayam semua mati. Yg tinggal hanya ayam katik aje. Sbbnye ayam katik leh park dirinya kat setinggi pokok. Ayam kampung manalah tahu nak panjat2 sudahnye bila air surut dah bergelimpangan mati & kembung perut. Ayah aku terpaksa gali lubang sedalam2nya & tanam bangkai2 ayam tu. Pastu sembur dgn racun elak jadi penyakit… Pokok durian terutamanya (yg dah ditanam berbelas2 tahun) hancur musnah sama sekali!!!! Kucing2 belaan semua selamat ada yg siap leh terberanak lagi😳

Apa kata kita layan gambo2 sekitar umah aku🙄 Kalau ikutkan, aku ada gambo2 dulu yg banjir teruk. Umah aku pon ditenggelami banjir. Tapi, apakan daya… laptop aku telah tamat riwayatnya…😥

Kat atas ni gambo kat sebelah kiri umah aku. Kat sebelah ni ada lagi tanah org lain. Tanah situ rendah sudahnye air penuh giler.... Kat tanah ni ada pokok manggis, pokok jambu, pokok pisang...😀

Yg kat atas ni pulak, gambo kat belakang umah!  Kalau banjir besar dulu, lagi air melimpah2… Kat belakang ni ada parit sebenarnye. Tapi dah tak nmpk!!!😮 Kesian kat kuceng2 + ayam2 ayah aku takleh nak main kat luar. Terpaksa menjadi penunggu umah. Mslhnye pulak mereka2 membuang najis di merata-rata👿

Yg ni pulak adalah kolam ikan ayah aku. Ni konon2nye kolam ikan yg canteq utk ikan kalui ayah aku. Dulu kat kolam ni cuma ada sekor ikan kalui kaler putih sebesar dari lengan sampai hujung jari hantu. Besar kan? Tp ayah aku frust sbb ikan tu telah berenang2 melarikan diri masa banjir besar dulu. Sudahnye ada sorg budak kampung aku dapat tangkap… Sob sob sob😥

Ini pulak kat area kolam ikan ayah aku! Ha, ada lebih kurang 6-8 kolam yg ayah aku ada. Tp isi ikan cuma ada dlm 4 kolam jek😆 Ayah aku bukannya penjual ikan… Oh tidak!!!! Hobi sebenarnye… anak2 dia nak makan ikan air tawar pon ayah aku akan bg jawapan seminggu pastu. Punyelah sayang ayah aku kat ikan2nye kan!!! kan!!! kan!!!