Sup Ayam

Harini kan cuti, so aktiviti memasak utk aku!!!!๐Ÿ™‚ Harini juz nak kongsi mcm ne nak buat sup ayam. Sonang ajelah resepinya & nak memasaknye ye tak!๐Ÿ˜€ Meh kita layanzzzzzzzzzzzzz………

Bahan-bahan sprt pic no. 1 & 2 disediakan dahulu :-

1) Ayam

2) Bawang merah + Bawang putih + halia + serai ditumbuk halus (aku suka bahan2 ni ditumbuk aje sbb memberikan rasa & aura lagi besh :-P)

3) Kulit kayu manis + bunga lawang +ย bunga cengkih &ย bahan perisa sup (terpulang nak letak / tak & apa jua perisa kesukaan)ย 

Pic no. 3 – Masukkanlah pulak bawang & tumis sekali bersama-sama pic yg no. 2 tadi sehingga naik aroma yg sedap

Pic no. 4 – Masukkan pulak ayam2 (aku suka gaul ayam dulu sebelum masukkan air) – rasanya lagi sedap tau! kalau tak caye cuba dulu (sama gak mcm masak lemak cili api ke apa ke aku suka masukkan bahan2 dulu sebelum masukkan santan / air)

Pic no. 5 – Masukkan lah pulak bahan perisa sup & gaul dgn ayam2 hingga nmpk empuk

Pic no. 6 – Masukkanlah pulak air & garam secukup rasa. Tunggu hingga mendidih (kalau nak masukkan kentang pon boley ok :-P)

Taraaaaaaaaaa………….. dah siap pun sup ayam aku. Senang & mudah kan? Kalau nak buat sup daging kena pastikan daging empuk dulu tau…. Nanti liat pulak daging anda๐Ÿ˜€ Hubby & aku tak suka daun sup so aku tak letak daun sup dlm sup ayam aku… Selamat mencoba!!!!!!!!!!!!!!!๐Ÿ™‚