KEPOMPONG BESAR & KECIL

 As Salam,

Sebelum bercerita lbh lanjut, lebih baik kiranya kita kwn2 menatap dahulu gambar di bawah😉

Sumber : Mr.Google

Okey, dah tgk??? Dah tatap???🙂 Apakah yg berada dlm fikiran kwn2 agaknya????? Hehehehe (ceh, mcm cikgu pulak). Cantik kan ikan emas yg tak dibawa belayar tu.😀

Mengapakah ikan emas itu melompat dari balang kecil (anggapan bEe mungkin tmpt tinggalnya) ke balang yg lebih besar???? Adakah balang tu baunya busuk ek???

Harini, bEe taknak bebel byk2 cuma ingin berkongsi mengenai pendapat bEe shj. Dari gambar di atas ada dua kemungkinan & pendapat yg bEe ingin kongsikan iaitu dari segi +ve serta -ve.

Hakikatnye, bEe selalu juga mendengar rungutan ttg org sekeliling ttg tension dgn keje, tak suka persekitaran sekeliling, bosan melihat keadaan rumah, sudah hilang keseronokan dlm diri dan bla bla bla bla bla….. Jadinya, utk harini bEe nak berkongsi cerita shj. Kalau salah, marilah betulkan pendapat bEe ni ek😳

Pandangan yg +ve (mengenai gambar & ulasan kisah di atas)

Jika dah bosan dgn semua perkara (tak kisahlah di tempat keje / sekeliling / rumah) cubalah cari alternatif yg lain. Mungkin agaknya tmpt lama tidak memberikan apa yg kita perlukan utk kehidupan, maka kita buat keputusan yg bijak dgn melangkah ke tmpt yg lbh besar yg mungkin memberikan pelbagai ganjaran istimewa😉 Lihat sprt sang ikan tersebut…… Walau ikan emas kecil tetapi ia ttp mampu utk melompat ke balang yg lbh besar.

Knp ia mampu??? Kerana ia tahu kemampuan dalaman yg ada pd dirinya. Tak perlu menoleh ke blkg @ mendengar pendapat mana2 pihak. Bulatkan matlamat kita sendiri & tekadkan azam. Hanya diri kita shj yg mampu mengubah nasib diri kita🙂 Tak payahlah kita dok mencemik, taknak kawan, taknak buat keje bla & bla…. Finally kita juga yg rugi.

Kalau tekad mahu meneruskan apa yg ada maka, buat bodo dek ajelah dgn keadaan ye tak😉 Tak pyh pikir org suka kita atau tak. Sbbnye, kesukaan mereka bukan mendatangkan faedah dgn kita. Mungkin depan kita baik tp blkg kita ……….. Sudahnya kita juga yg rugi kan???? Buat2 pekak shj😀

Pandangan yg -ve (mengenai gambar & ulasan kisah di atas)

Tak seronoklah pulak bila kita dijadikan persis pak / minah sanggup bukan! Bukan shj dari segi kerja malah kdg2 kalau yg perasan kita menjadi kadham suruhan kwn2 kita sendiri. Kaitannya dgn gambar ialah…. apabila tenaga kita diperah sudahnye org terbabit yg menuju ke puncaknya……

Tp, ada eloknya kdg2 dlm kehidupan seharian kita perlu fikir -ve dgn org sekeliling kita. Sbb hidup tak selalunya cerah. Bila berlaku keadaan begini, tak perlulah kita menjadi terlalu emosional mengenangkan nasi yg dah jadi bubur🙂 Ramai di kalangan kita yg suka bermenung jauh mengenangkan nasib tak kesampaian. Buatpe jadi mcm tu? Ada faedah ke??? Lbh baik buat listing & tulis di list itu apa yg kita betul2 perlukan dlm kehidupan…..

Dgn memandang ke hadapan & cermin diri kita senidri insyaAllah, kita mampu mengubah diri kita sendiri. Tak perlu jadi menjadi kuda hitam perseorangan / kakitangan. Anggap shj dah itu keje kita. Dan… yg penting Allah yg memberi rezeki dan bukannya manusia. Senyum shj & pandang ke hadapan utk keperluan kendiri😎

Okey… mcm mana????? Kwn2 mahu menjadi org yg mcm mana? Jadilah diri kita sendiri. Biarlah apa org nak ckp ttg diri kita. Mereka bukannya dpt apapun kan! kalau yg dah bergaji tu, takde luak mana pun gaji bila org dok sondol bos (ops…) @ mengeji kita🙂 Kalau yg masih belajar tu, kalau jumpa kwn2 yg busuk hati tu buat pokak ajelah. Kejayaan dlm tangan masing2 bukannya di tangan mere kan bukan🙂

Fikir2kanlah & keputusan utk berjaya adalah di tangan kita. Jadilah sprt ikan emas yg bijak sprt di atas. Usah jadi ikan emas yg tak bijak okey kawan😀 Adios!

Nota Kaki : Mengharapkan agar adik comel : “adele” senyum-senyum selalu yer😀 Takmo lah sedih2 okey. Muaxxx!!!😳