Kisah Lara | Mereka HEBAT!

Assalamualaikum kwn2🙂

 Ha, harini post ttg jawapan utk Kisah Lara yg bEe pnh post sebelum ni. Btw, cerpen ni hanyalah satu cerpen yg pendek DAN… ramai juga beranggapan cerpen ini sprt tergesa2. Hehehehe😆 Saja jek nak suh kwn2 baca laju2 biar pening lalat sket :-P (takmo marah yer gurau jek).

 Inilah dia Kisah Lara

Errmm, kwn2 pnh baca tak karya tokoh penulis terkenal iaitu Usman Awang & A. Samad Said?.  Kedua2 tokoh ni adalah amat bEe kagumi sejak awal bEe mengenali bidang penulisan. Cerpen2 & Sajak2 mereka menjadi buku bEe utk dirujuk. Bahasa yg mereka gunakan lbh kpd tersurat yg mana mereka ajak kita membaca + menghayati + meneroka alam semesta. Cewah!!!! Mcm pengulas pulak rasanya.

Air mata adalah kepunyaan syarikat…

Dipunyai oleh org2 melarat yang tinggal

(Usman Awang)

Ketika lahir jeritnya amat mesra-hening suara bayi pertama. Neneknya pengagum hikayat Tuah membisik iktibar ke telinganya

(A. Samad Said)

 

Itu adalah cth karya tokoh penulis yg bEe sebutkan di atas. Sebelum ni, bEe pnh menghantar cerpen bertajuk Sudin Empat puluh Empat (mcm tak phm jek). bEe mencuba nasib membuat ayat2 tersurat. Alhamdulilah, berjaya mendpt terpat pertama. Tp, itu dahulu & bkn skang (otak dah jem). Oppss, berbalik kpd cerpen bEe tadi😳 TERmelalut pulak. Ada kwn2 yg bertanya apakah kaitan warna dinding yg telah luntur & ada palitan noda dgn burung berkicau.

Burung berkicau : Suara alam yg merdu & mendamaikan menyebabkan Dayyan tersenyum. Sama juga dgn manusia yg sukakan kpd keadaan yg damai serta menghiburkan.

Warna dinding yg telah luntur & ada palitan noda : Palitan noda tu ialah kesan contengan, cat yg luntur / terkopek. Bukankah mcm menyemakkan mata memandang?. Dayyan  amat resah & tak suka keadaan begitu. Sama juga dgn manusia yg tidak sukakan keburukan.

Sbnrnya, bEe nak bagi hint kpd kwn2 bahawa si Dayyan berada dlm satu bilik kecil (Dayyan hanya melihat dinding shj) dan ada satu tingkap (melihat burung berkicau). Itu aje kaitannya hehehe… Apalah dak bEe bebel ni kan😛. Tp jwpn & pemenang tak diberitahu lagi. Okey….. TADA… jwpnnya :-

1) Di manakah Dayyan berada?

Dayyan berada di dlm bilik wad psikiatri (Kpd kwn2 yg menjawab hospital sakit jiwa tu pun, betul juga sbnrnya Cuma perlu lbh spesifik. Selain dari jwpn yg bEe taipkan ni, adalah tidak benar sama sekali) huhuhu.

2) Apakah penyakit yang dihidapi oleh Dayyan?

Dayyan mengalami penyakit Skizofrenia. Knp skizofrenia ek??? Sbb Dayyan sentiasa berada di alamnya sendiri, selalu mendengar suara2 sumbang & sentiasa diselimuti kisah semalam  (Ramai kwn2 memberi jwpn tekanan mental tp, mungkin dgn link di sini http://ms.wikipedia.org/wiki/Skizofrenia boleh lbh memahami :-D)

 

Sbnrnya, penyakit mental ni terbahagi kpd dua kumpulan (silalah bace di sini http://www.oocities.org/uitm_ot/schizophrenia.htm) harapan, dgn perkongsian ilmu mengenai penyakit mental ni bolehlah diterima ek. Almaklumlah dulu study psikologi so nak cuba mengingati balik. Makanya buatlah contest ni. Huhuhu. Tiada siapa yg dpt menjwb soalan dgn sgt tepat tapi, ada beberapa jwpn yg boleh terima logik akal, so bEe terima:mrgreen:

Tempat pertama : Cik Gigi Arnab krn jwpn beliau utk soalan pertama amat tepat manakala soalan yg kedua tu boleh diterima pakailah😎

Tempat Kedua : hafizmd  krn jwpn beliau utk soalan pertama separuh tepat. Wad mental kira okeylah sbb beliau menyatakan di dlm wad… Manakala jwpn kedua bolehlah makan :-P

Tempat Ketiga : Faiez 😳

Saguhati 1 : Juan 🙄

Saguhati 2 : puanbee :-)

Tempat ketiga, Saguhati 1 & 2 pulak bEe memilih jwpn yg benar2 memenuhi selera & bEe membuat cabutan undi memandangkan jwpn mereka semua sama (lbh kurang 6 org blogger memberi jwpn lbh kurang sama so, yg bertuah adalah mereka bertiga ;)) … TAHNIAH yer. Err… mohon masing2 memberi alamat umah @ office & no telefon  utk bEe pos hadiah. Nak hadiah tak????  Silalah emel ke rabiah@arb.com.my jika anda rasa PnC…. hehehehe

TamaT…..😉

Nota Kaki : Mengharapkan dgn contest begini, dpt merapatkan lagi hubungan persahabatan di antara bEe dgn kwn2. Hanya melalui ini shj dpt kita mengenali lbh erat😉