Roda itu bulat

image

Sekadar gambar hiasan

Korang sure kenal roda kan? Yg pastinya scr tak langsung, kita akan terbayang roda itu pastinya bulat… Semua kenderaan di bumi ini n temasuk bumi kita sendiri adalah bulat ada juga org yg bulat-bulat, kuih bulat🙂

Sbnrnya harini bEe bukan nak bercerita ttg roda mahupun bulat… Cuma bEe nak berkongsi mengenai kehidupan! Roda itu bulat begitu sinonim dgn kehidupan kita. Kita lahir sbg bayi dan kemudian akan membesar sehingga kita meniti zaman muda, tua & kematian… Itulah pusingan dlm kehidupan. Bkn shj manusia tp utk kehidupan yg lain turut tak terkecuali🙂

Cuma mgkn berbeza di antara manusia dan kehidupan yg lain, ialah kita perlu mencari duit utk makan, minum dan pakai kita seharian. Selain itu kita juga turut punya perasaan serta kita sendiri mengalami pelbagai cabaran di dunia ini. Apabila bercerita mengenai cabaran ni, sbnrnya cabaran pun berpusing sprt roda yg bulat kan! Kwn2 perasan tak? Bila kita mengalami kesusahan, akhirnya kita akan mendapat kesenangan dan kegembiraan… Apabila kita tak berjaya, demi usaha berlipat ganda, akhirnya kita berjaya🙂

Cabaran ni kalau tak kena gaya mmg boleh menjadikan manusia saling bermusuhan… Yelah, bila seseorg tu nak berjaya sanggup tikam blkg, plg mudah ialah menggunakan segala taktik yg kotor utk maju dan menindas org lain menci kan bEe tak suka betoi org mcm ni mcm h****😛 Tp tak mengapa, org mcm ni takkan bahagia pun hidupnya ye tak! Menindas org lain boleh tp apabila diri sendiri ditindas, mengamuk tak tentu hala.  Kalau ada di antara kwn2 yg pnh mengalami situasi begini, abaikan shjlah walau dlm hati bernanah… Nasihat bEe, tak kiralah apa jenis perkara mahupun pekerjaan yg kita buat biarlah ikhlas… Biarlah org tak pandang kita bagus tp kehidupan pastinya diberkati yg ESA🙂

Suatu hari nnt, org yg bersikap demikian tetap akan terjadi pd dirinya sendiri🙂 Roda itukan bulat……😎

Nota kaki : Pelik kan….. Knp perlu roda itu bulat tak shape lain… Hurm….😉 Cuba bayangkan roda tu bentuk segitiga ke, bujur ke…😆