Garden of Eden: Contest Organised by Gubuk Kecil Kembara Jalanan

Assalamualaikum wbt utk semua,

Tara!!!!!!!!! Mcm tak phm aje tajuk entry aku kalini kan kan kan 🙂 Entry kalini aku baru berkesempatan nak menyahut cabaran contest dari en maza (di antara blogger tegar dari dulu hingga kini —–> http://mazaaida.blogspot.com) Ha, apa lagi kwn2 terjahlah en maza kita ni. InsyaAllah, bila kamu memberi komen di blog en maza ni, dgn rasminya akan menjadi rakan blogger secara tidak langsung (acara kenal mengenali pendahuluan)

Sebenarnye, objektif utama contest ni diadakan utk (diambil dari petikan en maza di http://mazaaida.blogspot.com/2011/04/garden-of-eden-contest-organised-by.html) :-

  • mempromosikan tentang kehijauan dunia. Green world for better life. Life for future generation gitew.
  • menggalakkan kengkawan bercucuk tanam dan menyayangi alam.
  • mengeratkan silaturahim sesama geng blogger.

HIDUP HIJAU!!!!! (mentang2 aku ni peminat kaler hijau yek) erkssssss…. 😛 Jadinya, aku mahu menyahut cabaran contest ini yg mana skang ni pun ramai kita as manusia tidak menyayangi kehijauan alam kita. Kalau alam kita hijau, pemandangan kita pun menjadi hijau… Kan nagus pemandangan hijau… Ops, terlebey promosi sudah 😛

Berbalik kpd contest tadi…. Kat umah yg aku duduki skang ni takdelah tanaman hijau aku. Cuma, aku nak sharing gambar2 aku & family pi jenjalan… Tajuk aku : BERJALAN-JALAN SAMBIL MENGHIJAUKAN MATA… ahaks! Meh layan…..

Opppsss…. ini ketika kami berjalan ke Cameron Highland. Abaikan gambo budak kecik tersebut 😛 Yg penting ada hijau mata memandang ye tak! Hehehe

 

Hahaha….. gambo di atas tidak ada kene mengena dlm contest ini. Ha, mari scroll ke bawah! Kami ketika ini berjalan-jalan di Bukit Tinggi 🙂 Suam & sejuk kat sini…. Tenang & damai utk bercanda… Cewaahhh!!!!!!!!!!!!! 😉

 

Pemandangan di atas ialah kolam di pintu masuk ke Bukit Tinggi (sebelum melalui titian usang ke rumah2 comel :-))

Ini aku tak berapa ingat rumah apa…. Tp ketika aku sampai ke sini mmg agak taksub dgn kehijauan pemandangan di kaw rumah kecil tiang 4 ni shj 😉 Cuma, terkilan sbb di dinding2 umah ini telah ada makhluk2 perosak yg melakar sejarah percintaan mereka…. Sadis!

Yg ini pulak, titian kecil yg membolehkan kita menyeberang utk ke taman satu lagi (ada rumah Jepun kat sini). Di titian kecil ni ada kolam air  terjun yg sgt cantik, bersih & mendamaikan…… Rasa mcm nak terjun aje tp sejuks lah pulak 🙂

Ha, inilah kolam air terjun yg aku maksudkan. Punyalah cantik & tenang sprt di kali (betul ka apa yg aku maksudkan :-P) Dlm kolam ni berenang-renang pulak ikan koi yg bertuah mcm Cinese selalu anggap jantan & betina (aku tak taulah mana jantan & mana betina)

Inilah dia rupa ikan koi yg kelaparan (aku anggap jerk lapar sbb mulut ikan ternganga) 😉

Dari atas titian kecil ni, gambo rumah tiang 4 batang juga akan nmpk (yg ni rumah aku tak tau juga…hehe) Nmpk tak? Nmpk tak? Nmpk tak?

 

 

Di sebalik kehijaun di Bukit Tinggi ni, ada juga warna2 yg memeriahkan majlis suasana… Sempatlah juga snap beberapa bunga-bungaan yg memberi warna2 kehidupan utk kehijauan di Bukit Tinggi. Mmg cantik & segar (kalau tanam kat umah sure ulat dah ratah kan!)

 

Ini namanya Bunga Raya iaitu bunga kebangsaan Malaysia… Merah tu makngah!!!! 😉

Ini pulak namanya orkid putih. Tp aku dpt rasakan yg orkid ni dah dicampurojakkan. Sbb tu ada kaler purple sket di hujungnya. Neway, very cantik this bunga U!

Ini pulak namanya bunga-bungaan 😀 Amacam cantik tak saya bunga ni?

 

 

Sekianlah dahulu cerita aku mengenai jalan-jalan sambil menghijaukan mata. Bila mata dah hijau secara tak langsung mata pun jadi segar. Secara tak langsung juga badan menjadi sihat ye tak !!!!! 🙂 Adios & cau cin cau…..